Bristerna inom färdtjänsten i Umeå har varit så omfattande att de innebär att de som är beroende av färdtjänsten inte får sin rätt till delaktighet tillgodosedd. Företaget som vunnit upphandlingen, North Ride, kommer bland annat att erbjuda tillsvidareanställningar till chaufförerna och ett lokalt kontor. Det finns dock fortfarande oro hos resenärer och frågor som inte blivit besvarade. Vad gör kommunen åt att det krångliga synpunktssystemet, och vad händer med synpunkterna? Varför får resenärer information från chaufförer och media, inte direkt från kommunen? Vilka slutsatser och lärdomar drar ansvariga politiker, nämnder och tjänstepersoner av situationen som har utspelat sig med Cabonline? Hur ser vi till att det aldrig blir så här dåligt igen?
Både tjänstemän och politiker säger att kvaliteten på färdtjänsten är helt beroende av marknaden och om företagen har möjlighet att leva upp till avtalsvillkoren. Vi menar att det är alldeles för osäkert, det måste finnas mer trygghet i en så viktig samhällstjänst. Vi tycker att färdtjänstens framtida form i bör utredas.
Vi vill att: