Det får aldrig bli så här dåligt igen!

Bristerna inom färdtjänsten i Umeå har varit så omfattande att de innebär att de som är beroende av färdtjänsten inte får sin rätt till delaktighet tillgodosedd. Företaget som vunnit upphandlingen, North Ride, kommer bland annat att erbjuda tillsvidareanställningar till chaufförerna och ett lokalt kontor. Det finns dock fortfarande oro hos resenärer och frågor som inte blivit besvarade. Vad gör kommunen åt att det krångliga synpunktssystemet, och vad händer med synpunkterna? Varför får resenärer information från chaufförer och media, inte direkt från kommunen? Vilka slutsatser och lärdomar drar ansvariga politiker, nämnder och tjänstepersoner av situationen som har utspelat sig med Cabonline? Hur ser vi till att det aldrig blir så här dåligt igen?

Vad vill vi?

Både tjänstemän och politiker säger att kvaliteten på färdtjänsten är helt beroende av marknaden och om företagen har möjlighet att leva upp till avtalsvillkoren. Vi menar att det är alldeles för osäkert, det måste finnas mer trygghet i en så viktig samhällstjänst. Vi tycker att färdtjänstens framtida form i bör utredas.

Vi vill att:

  • Det blir lättare för resenärerna att lämna synpunkter, dagens formulär är onödigt krångligt.
  • Resenärer och funktionsrättsföreningarna får kontinuerlig och tillgänglig information om färdtjänsten.
  • Färdtjänstens framtida form i Umeå utreds!

  • Umeå kommuns ambition att växa till 200 000 medborgare på ett tryggt och säkert sätt till 2050. De demografiska utmaningarna som Sverige står inför innebär även att färdtjänst behöver kunna möta de behov som en växande äldre befolkning innebär.

  • Färdtjänsten är utformad så att den förutsätts gå att anpassa till en välfungerande och tillgänglig kollektivtrafik.

  • Offentlig upphandling är skapad för att myndigheter, kommuner och regioner ska använda de offentliga medlen effektivt. Modellen är tänkt för en marknad med flera aktörer och stark konkurrens. Tanken att uppdragsgivaren genom granskning ska kunna komma åt det som ibland inte syns i relationen mellan utbud och efterfrågan, nämligen kvalitén.

Manifestation för en fungerande färdtjänst