Påverkan

Projektet ska skapa påverkan kring de några av de funktionsrättsområden som kommer fram i berättelserna.

Det finns flera områden som det brister inom i Västerbotten i dag. Under projektår ett och två har vi samlat in berättelser, tankar och åsikter från västerbottningar runt om i länet.

Det finns särskilt två områden som sticker ut, det är rätten till personlig rörlighet och rätten till utbildning. Skrolla ned för att läsa om hur vi ska jobba med dessa två områden.

Rätten till personlig rörlighet

När det gäller rätten till personlig rörlighet handlar berättelserna om kollektivtrafik och färdtjänst. I oktober publicerar vi en namnunderskriftsinsamling på MittSkifte. Klicka här för att läsa mer.

Skriv på för en fungerande färdtjänst!

Kvaliteten på färdtjänsten är helt beroende av marknaden och om företagen har möjlighet att leva upp till avtalsvillkoren. Vi menar att det är alldeles för osäkert, det måste finnas mer trygghet i en så viktig samhällstjänst.

Röster om färdtjänst
Det är som att vår tid inte räknas. Varje morgon hoppas jag att det går bra idag.

Färdtjänstresenär,

Umeå

Rätten till utbildning

I projektet har det även kommit in berättelser om skolan från personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Många av Rättighetscentrum Västerbottens diskrimineringsärenden gäller även detta område, framför allt bristande tillgänglighet i skolan. Under senhösten 2024 kommer vi att göra insatser för att informera och sprida vår syskonbyrå Malmö mot Diskriminerings projekt Rätt på riktigt. Mer info kommer inom kort!

Här finns en video som inte kan visas pga dina cookie-inställningar

Spelaren kräver godkännande av cookies för tredjepart, Youtube. Genom att visa spelaren godkänner du att cookies sparas från Youtube enligt deras villkor.
Gå till Youtube
Röster om rätten till utbildning
Inställningen i skolan är att att eleven ska anpassa sig efter skolan, men skolan har inte möjlighet att anpassa sig efter eleverna med NPF.

Lärare,

Bjurholm